W dniach 19–23 sierpnia 2024 r. dwie nauczycielki z naszej szkoły Iwona Struzik oraz Izabela Piekarczyk wzięły udział w międzynarodowym kursie pod nazwą „Innovative and Interactive Methods for Formative Assessment” w ramach programu Erasmus+ (projekt nr 2021-1-PL01-KA121-SCH-000009477). Kurs zorganizowany został przez Maksima Training Centre we współpracy z Pappagallo Foreign Language School w Splicie (Chorwacja).
Dzień I – 19 sierpnia
W pierwszym dniu szkolenia poznałyśmy aplikacje takie jak: Gimkit.com. Jest to interaktywna platforma edukacyjna, która może być niezwykle przydatna w pracy nauczyciela. To narzędzie do tworzenia quizów i gier edukacyjnych, które angażują uczniów i pomagają im w utrwalaniu wiedzy w sposób zabawny i interaktywny. Jest łatwy w obsłudze zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Nauczyciele mogą szybko tworzyć quizy za pomocą prostego interfejsu, a uczniowie mogą łatwo dołączyć do gry za pomocą kodu dostępu, bez potrzeby zakładania kont. Oto kilka sposobów, w jakie nauczyciele mogą wykorzystać Gimkit w swojej pracy: tworzenie quizów na żywo, Indywidualne ćwiczenia i nauka, integracja z programem nauczania, monitorowanie postępów uczniów
Kolejną platformą edukacyjną jaką poznałyśmy w tym dniu to HyperQuiz, która umożliwia tworzenie interaktywnych quizów i testów, angażując uczniów w dynamiczny i ciekawy sposób. Jest to narzędzie, które może znacznie wzbogacić proces nauczania, wspierając nauczycieli w ocenie, powtórkach i aktywizacji uczniów. Oto jak nauczyciele mogą wykorzystać HyperQuiz w swojej pracy: tworzenie interaktywnych testów, natychmiastowy feedback, motywowanie uczniów przez grywalizację, monitorowanie postępów, wykorzystanie w ocenianiu formatywnym, personalizacja nauczania
Ponadto w pierwszym dniu naszego pobytu w Splicie udałyśmy się wspólnie ze wszystkimi uczestnikami kursu na spacer po mieście. Głównym punktem zwiedzania były pozostałości pałacu Dioklecjana (obiekt wpisany na listę UNESCO), gdzie poznawałyśmy i odkrywałyśmy kulturę Dalmacji. Był to także czas na integrację, wymianę doświadczeń oraz sprawdzenie swoich umiejętności językowych podczas rozmów z uczestnikami szkoleń z innych państw.
Dzień II – 20 sierpnia
Drugi dzień szkolenia upłynął nam na pracy w terenie z kolejnymi nowymi narzędziami IT. Grupa została podzielona na zespoły czteroosobowe, których zadaniem było nagranie filmiku dotyczącego sposobu spędzania czasu przez Chorwatów. Otrzymałyśmy karty pracy, na których znajdowały się kody QR z lokalizacjami ,gdzie musiałyśmy wykonać zdjęcia lub filmiki, a po skończonej pracy przy pomocy wskazanych narzędzi zmontować całość zebranej dokumentacji w jednym projekcie.
Narzędziami jakimi pracowałyśmy w tym dniu to : Book Creator, który może znacząco wspomóc pracę nauczyciela na różnych poziomach edukacji. Oto kilka sposobów, w jakie nauczyciele mogą korzystać z tego narzędzia w swojej pracy: tworzenie interaktywnych podręczników, projekty grupowe i indywidualne, dzienniki i portfolio uczniowskie, materiały dydaktyczne, wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami, prezentacje multimedialne, ocena i feedback.
Vita Project to kolejne narzędzie jakie poznałyśmy służące do edycji wideo, które jest popularne na urządzeniach mobilnych, szczególnie na systemach iOS i Android. Umożliwia tworzenie i edytowanie filmów za pomocą różnych funkcji, takich jak dodawanie efektów, filtrów, muzyki, tekstu, przejść i nakładek. Aplikacja jest szczególnie przydatna dla osób, które chcą szybko i łatwo tworzyć atrakcyjne treści wideo na potrzeby mediów społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok czy YouTube. Oto kilka sposobów, w jakie nauczyciele mogą korzystać z tego narzędzia w swojej pracy: tworzenie edukacyjnych materiałów wideo, które mogą być wykorzystywane jako materiały pomocnicze w nauczaniu. Mogą to być samouczki, wykłady, instrukcje do zadań domowych lub filmy wyjaśniające trudne koncepcje. Edytowanie nagrań lekcji – nauczyciele mogą nagrywać swoje lekcje i edytować je w Vita, aby stworzyć wersje skrócone lub wzbogacone o dodatkowe materiały. To idealne rozwiązanie dla zajęć zdalnych lub hybrydowych, gdzie uczniowie mogą wracać do nagranych lekcji. Personalizowane filmy dla uczniów – nauczyciele mogą tworzyć spersonalizowane wiadomości wideo dla swoich uczniów. Może to być szczególnie przydatne w komunikacji z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy mogą wymagać bardziej dostosowanego podejścia.Kreatywne projekty uczniowskie, gdzie uczniowie tworzą własne filmy na zadany temat. To rozwija ich umiejętności cyfrowe, kreatywność i umiejętność przekazywania wiedzy w atrakcyjnej formie.Tworzenie materiałów promocyjnych do tworzenia materiałów promujących wydarzenia szkolne, takie jak dni otwarte, festiwale nauki czy projekty społeczne. Filmy te mogą być udostępniane w mediach społecznościowych lub na stronie internetowej szkoły.
Dzień III – 21 sierpnia
Dzień trzeci naszego szkolenia zaczęłyśmy od inspirującego wykładu pt. What makes a good teacher great , prowadzonego przez Daria Čaljkušića, który przedstawił nam wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów wszystkich etapów edukacyjnych na temat ich opinii „Jakie cechy powinien posiadać dobry nauczyciel?”. Pokazał nam również przykłady ćwiczeń sródlekcyjnych dla nas nauczycieli oraz dla naszych uczniów „jak obudzić mózg”. Następnie udałyśmy się na przystań, gdzie promem ruszyłyśmy na odkrywanie wyspy Brač (miasto Supetar, Bol – Vidova Góra, plaża Zlatni Rat).
Dzień IV – 22 sierpnia
Czwartego dnia wykorzystałyśmy zdobytą dotąd wiedzę w praktyce, biorąc udział w zajęciach terenowych. Wraz z naszą grupą udałyśmy się na wzgórze Marjan, gdzie miałyśmy okazję przetestować różne aplikacje oraz narzędzia cyfrowe, ucząc się, jak efektywnie łączyć technologie informacyjno-komunikacyjne z edukacją na świeżym powietrzu. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu kodów QR, mogłyśmy w nowoczesny sposób poznawać lokalne dziedzictwo kulturowe.
Dzień V – 23 sierpnia
W tym dniu poznałyśmy kolejną aplikację – Genially to wszechstronna platforma do tworzenia interaktywnych prezentacji, infografik, quizów i innych materiałów multimedialnych, które wspierają codzienną pracę nauczyciela. Umożliwia projektowanie angażujących treści wzbogaconych o animacje, filmy, hiperłącza i interaktywne elementy, co ułatwia uczniom przyswajanie nawet trudniejszych zagadnień. Nauczyciele mogą przygotowywać quizy z natychmiastową informacją zwrotną, infografiki prezentujące złożone treści w prosty sposób, a także plakaty, ćwiczenia i symulacje sprzyjające aktywnemu uczeniu się. Uczniowie mają możliwość tworzenia własnych projektów i rozwijania kompetencji cyfrowych, zwłaszcza w nauczaniu zdalnym, gdzie Genially pozwala budować pełne moduły lekcji. Funkcje grywalizacji, interaktywne tutoriale i analiza aktywności uczniów czynią z tej platformy skuteczne narzędzie wspierające nowoczesne nauczanie.
Magic Studio to narzędzie cyfrowe, które oferuje różnorodne funkcje związane z edycją zdjęć, tworzeniem treści wizualnych, a także narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak generowanie tekstu czy obrazów. W pracy nauczyciela Magic Studio może być wykorzystywane do tworzenia atrakcyjnych i interaktywnych materiałów edukacyjnych, wspomagając proces nauczania w nowoczesny i kreatywny sposób.
Pod koniec szkolenia miałyśmy okazję zaprezentować efekty zdobytych umiejętności, przedstawiając przygotowany w aplikacji VitaProject film, który podsumowywał nasz pobyt w Chorwacji w ramach programu Erasmus+. Nasza prezentacja odbyła się na forum całej grupy. Następnie odbyła się uroczysta ceremonia wręczenia certyfikatów, których dokonała pani Mirjana Gaćina – prowadząca zajęcia i dzieląca się z nami swoją wiedzą na temat zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji.
PREZENTACJA: KLIKNIJ TUTAJ
Iwona Struzik
Izabela Piekarczyk