Szkolenie w ramach programu Erasmus+ – Split


Szkolenie  specjalistyczne dla dwóch osób Teaching the Fun Way in the Digital Era w ramach projektu Erasmus+ (2021-1-PL01-KA121-SCH-000009477) organizowany przez MAKSIMA TRAINING CENTRE we współpracy z PAPPAGALLO FOREIGN LANGUAGE SCHOOL w Splicie w dniach

7-11 sierpnia 2023 r.

 

Dzień I – 7 sierpnia

W pierwszym dniu szkolenia poznałyśmy aplikacje takie jak: ChatGPT for teachers, czyli nic innego jak chatbot, który służy do generowania odpowiedzi na wprowadzone przez użytkownika pytanie. Dla nauczycieli może być ogromnym ułatwieniem do przygotowania ciekawych lekcji, scenariuszy, wyszukiwania zabaw itp. Kolejnym poznanym narzędziem był Padlet – miejsce do tworzenia tablic, porządkowania i prezentowania zgromadzonych przez nauczycieli materiałów edukacyjnych oraz z możliwością dzielenia się nimi z uczniami. Plickers to aplikacja dzięki której możemy przeprowadzić szybką sondę w klasie lub mały test. Powyższa aplikacja jedną ogromną zaletę, ponieważ do jej wykorzystania nasi uczniowie nie potrzebują żadnych urządzeń elektronicznych. Wystarczy smartfon lub tablet z dostępem do internetu dla nauczyciela i wydrukowane specjalne kody kreskowe dla uczniów. Taki zestaw z powodzeniem możemy wykorzystać wychodząc ze szkolnych ławek i udając się na zajęcia w terenie. Będzie to także fajne narzędzie dla tych, którzy lubią organizować przeróżne quizy podczas wycieczek czy obozów. WordArt to aplikacja, która w szybki sposób pozwala na wyróżnienie tekstów z pomocą efektów specjalnych. ThingLink umożliwia tworzenie interaktywnych zdjęć. Możemy wzbogacić fotografie linkami do muzyki, zdjęć, stron internetowych, filmów i tworzyć bardzo efektowne prezentacje. Dodane informacje, filmy, zdjęcia pokazują się za każdym razem, gdy widz porusza myszką nad obrazem. Kompozycje z Thinglink mogą być prezentowane na blogu lub stronie internetowej, możemy też dzielić się nimi z uczniami przesyłając link do zdjęcia.

W pierwszym dniu naszego pobytu w Splicie zostałyśmy również zaproszone wraz z pozostałymi uczestnikami kursów na spacer po pozostałościach pałacu Dioklecjana (obiekt wpisany na listę UNESCO), gdzie poznawałyśmy i odkrywałyśmy kulturę Dalmacji.

Dzień II – 8 sierpnia

Kolejny dzień szkolenia upłynął nam na pracy z kolejnymi narzędziami IT. Canva to platforma do projektowania graficznego online, która umożliwia użytkownikom łatwe tworzenie różnego rodzaju projektów graficznych: plakatów, ulotek zaproszeń, prezentacji i wielu innych. Poznałyśmy ponadto kilka stron (me-qr.com, qrcode.tec-it.com, qrcode-monkey.com), z pomocą których generowałyśmy kody QR. Możemy je wykorzystać podczas pracy z uczniami umieszczając je np. na zaproszeniach z okazji różnych uroczystości szkolnych. Ponadto z ich pomocą możemy tworzyć gry terenowe,  umieścić w nich teksty, nagrania, obrazy, strony internetowe w celu urozmaicenia i zaangażowania uczniów w czasie prowadzonych lekcji. Immersal App – narzędzie do skanowania przestrzeni, tworzenia map, interaktywnych elementów przy pomocy smartfonów.  Liveworksheets.com – platforma przydatna każdemu nauczycielowi służąca do tworzenia interaktywnych kart pracy, które mogą posłużyć za sprawdziany, ćwiczenia. Ponadto udostępnia bogatą bibliotekę prac przygotowanych przez innych nauczycieli z różnych przedmiotów i w wielu językach.

Pozostałą część dnia spędziłyśmy na zwiedzaniu przepięknego Trogiru, który znany jest ze swojej imponującej architektury i bogatej historii, a także z urokliwej starówki, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Był to także czas na integrację, wymianę doświadczeń oraz sprawdzenie swoich umiejętności językowych podczas rozmów z uczestnikami szkoleń z innych państw.

Dzień III – 9 sierpnia

What makes a good teacher great – dzień trzeci naszego szkolenia zaczęłyśmy od inspirującego wykładu Dario Čaljkušić, który przedstawił nam wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów wszystkich etapów edukacyjnych na temat ich opinii „Jakie cechy powinien posiadać dobry nauczyciel?”. Pokazał nam również przykłady ćwiczeń sródlekcyjnych dla nas nauczycieli oraz dla naszych uczniów „jak obudzić mózg”. Następnie udałyśmy się na przystań, gdzie promem ruszyłyśmy na odkrywanie wyspy Brač (miasto Supetar, Bol – Vidova Góra, plaża Zlatni Rat).

Dzień IV – 10 sierpnia

Dzień czwarty był dla nas okazją do wypróbowania poznanych do tej pory aplikacji podczas zajęć w terenie. W tym celu udałyśmy się wraz z naszą grupą na wzgórze Marjan, aby w praktyczny sposób poznać sposoby na zintegrowanie technologii  informacyjno – komunikacyjnych i narzędzi cyfrowych z nauczaniem i uczeniem się na świeżym powietrzu. Mieliśmy również okazję do odkrywania i poznawania dziedzictwa narodowego przy użyciu kodów QR.

Dzień V – 11 sierpnia

Ostatni dzień szkolenia to aplikacje takie jak Genially (miejsce do tworzenia  prezentacji, quizów, sudoku, infografik i innych interaktywnych treści), Quizizz, czyli aplikacja do tworzenia testów w prosty i szybki sposób oraz aplikacje do tworzenia komiksów takie jak: PIXTON, Canva czy Adobe Express (całkowicie darmowa aplikacja oferująca te same możliwości co Canva). Komiks może pełnić funkcję ilustracyjną na dany temat, może wprowadzać do tematu projektu lub go kończyć. Można za jego pomocą opowiedzieć o książce. Rozwija umiejętności językowe, sprawność komunikacyjną, rozbudza wyobraźnię i kreatywność. Można je także wykorzystać podczas lekcji historii czy WOSu do komentowania/interpretowania wydarzeń społecznych czy historycznych. Nauczyciele mogą go wykorzystać przygotowując dla uczniów karty pracy i różnorodne ćwiczenia.

Na koniec zajęć miałyśmy możliwość wykazania się umiejętnościami zdobytymi podczas szkolenia. Zaprezentowałyśmy na forum grupy film stworzony z pomocą aplikacji Canva o naszym pobycie w Chorwacji w ramach programu Erasmus+. Potem nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów przez panią Mirjanę Gaćina, która dzieliła się z nami swoją wiedzą na temat wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.

PREZENTACJAKLIKNIJ TUTAJ

Agnieszka Buława

Katarzyna Rynduch

 

Skip to content